keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

Diabeteshirviö

Kävin tänään diabeteskontrollissa Tikkamäellä, ja pitkäaikaisverensokerini (HbA1c) oli ennätyskorkea: 9,8%.

Okei, odotinkin arvon nousseen, sillä kevät on ollut ennätysvaikea diabeteksen hoidon (ja monen muunkin asian) suhteen, mutta ihan noin suurta lukemaa en osannut aavistaa kuulevani. Hoitotasapainoni on ollut kehno jo vuosia (sairastuin ykköstyypin diabetekseen vuonna 1997, ja arvot ovat heittelehtineet enemmän tai vähemmän murrosiästä asti), ja minun on ollut äärimmäisen vaikea motivoitua tilanteen korjaamiseksi. Yrityksiä on ollut kyllä useita, mutta ne ovat jääneet aina yrityksiksi.


Ehkä suurin ongelma on ollut siinä, etten ole koskaan oikeastaan pitänyt diabetesta minään haittana tai ongelmana. Tarkoitan siis, että oloni on ollut hyvä, vaikka arvot ovatkin seilanneet tarpeettoman korkealla. Miksi siis toimia, jos mikään ei tunnu olevan vialla? Ja selvyydeksi sanottakoon, että olen kyllä varsin tietoinen diabetekseen liittyvistä lisäsairauksista ja muista komplikaatioriskeistä, joita pitkään jatkuneeseen huonoon hoitotasapainoon liittyy, mutta edes niiden tiedostaminen ei ole riittänyt pitämään yllä hoitomotivaatiota.


Vasta nyt keväällä olen huomannut, miten korkeat verensokerit voivat väsyttää ihan omanlaisellaan tavalla, ja muutenkin yleiskunto on ollut selkeästi kehnompi. Olen toki ennenkin voinut aika ajoin vähän huonosti, kuten varmaan suurin osa terveistäkin ihmisistä, mutta nyt ensimmäistä kertaa oikeasti tunnen kropassani, että tietyt oireet johtuvat nimenomaan diabeteksesta ja korkeista verensokereista. Se on ollut melkoisen herättävä oivallus. Ja jos oloni on ollut ihan hyvä silloin, kun HbA1c pyörii 9% lukemissa, miten hyvin voisinkaan voida, jos sokeriarvot liikkuisivat tavoitealueella? Enhän minä edes tiedä sitä!


Suurin oire on tosiaan ollut väsymys, ja nimenomaan "diabetesväsymys", kuten olen alkanut sitä itsekseni kutsua. Se on väsymystä, jota en pysty liittämään lyhyisiin yöuniin tai muuhun "terveeseen" väsymykseen, eikä se häviä nukkumalla. Välillä olen hyvinkin energinen, mutta sellaiset hetket kestävät yleensä vain vähän aikaa. Päätäni on särkenyt viime aikoina useammin, suussa maistuu pahalta, iho oireilee ja vatsa turpoaa herkästi. Joskus näille oireille saattaa löytyä selitys muustakin kuin diabeteksesta, mutta olen oppinut aika hyvin laskemaan 1+1 syitä miettiessäni... Ei tarvitse olla lääketieteen ammattilainen ymmärtääkseen, että enimmäkseen koholla oleva verensokeri antaa huikean hienon alustan kropan jatkuville tulehdustiloille, ja toistuvat suuret heilahtelut matalista korkeisiin rasittavat elimistöä tarpeettomasti.


Minulle on ehkä ollut tarpeenkin käydä eräänlaisella aallonpohjalla diabetekseni hoidossa, sillä nyt motivaatio tilanteen korjaamiseksi on alkanut heräillä. Vaalin sitä tarkkaan, etten haukkaa liian suurta palaa kerralla ja tukahduta koko hommaa alkuunsa. Ensin yritän lisätä mittaamista ja muistaa ottaa ateriainsuliinin (bolukset) insuliinipumpulla. Lääkärini sanoi tänään, että vaikka sitten arvioisi boluksen määrän vähän summamutikassa, mutta kuitenkin ottaisi edes jotain, ja täytyy sanoa tuon summamutikka-arvioinnin olevan suuri vahvuuteni... Hiilihydraattimäärien arviointia sen sijaan lähden harjoittelemaan pikku hiljaa, sillä se on aina ollut suurin kompastuskiveni.


Mahdollisille kanssadiabeetikoille haluan vinkata loistavasta sovelluksesta, josta olen todennut omalla kohdallani olevan suurta apua diabeteksen hoidon seurannassa. Latasin mySugr-sovelluksen jo alkuvuodesta, kun pidin verensokerisensoria viikon verran, ja pidän siitä todella paljon! Olen kokeillut aikaisemmin muitakin verensokerin seurantaan tarkoitettuja sovelluksia, mutta tämä on ehdottomasti kaikista paras, En tässä esittele sitä sen tarkemmin, mutta suosittelen tutustumaan! Nyt haaveilen verensokerimittarista, joka lähettäisi mittaustuloksen suoraan sovellukseen... Manuaalinenkin käyttö on kyllä tehty helpoksi. Keväällä sovelluskin oli minulla vain tyhjän panttina, kun en jaksanut muistaa edes sairastavani koko diabetesta, mutta nyt yritän ottaa siitä kaiken irti ja "kesyttää diabeteshirviöni", kuten sovelluskin kannustaa tekemään. Tästä tilanteesta ei ainakaan voi enää päästä kuin parempaan suuntaan!

1 kommentti:

  1. minun eräs kaveri on kärsinyt tyypin kaksi diepeetteksestä kokoelämänsä mun on aina käynyt häntä sääliksija olen yrittänyt auttaa häntä tuloksetta. Kunnes törmäsin netissä tälläiseen ”60-sec type2 diabetes reverse” postaukseen jossa sadat ihmiset suosittelee tätä teknikkaa poistaa diapeettestä ja käskin kaverini heti ostaa tämän video sarjan jä hän parantui alle kuukaudessa diapetteksestä!
    haluan että kaikki diapeetikot näket tämän

    http://tiny.cc/diabetesreverse

    VastaaPoista